Saturday, 26 February 2011
sorry ler kalo blog gue nih banyak citer pasal moto...nih aku nak citer skit pasal top overhaul..coz request from some friend....untuk kawan2 jugak...aku pon bukan terer sangat pon...first, kite bukak sumer cover set, then bukak tank.pastuh drainkan dulu air dalam radiator.nanti ganti je coolant lain.bukak radiator utk memudahkan keje kite nanti...ejoz pon bukak jugak...alang2 dah bukak, gi la bakar or gi kedai ejoz, cakap nak belah ejoz, nak buang karbon..top overhaul nih melibatkan bahagian head hingga ke blok sahaja...tidak melibatkan bahagian lain...alang2 dah bukak, of course kite kene gantikan balik o-ring atau gasket2 yang berkaitan...pegi je kedai, cakap kat tokei tuh, gasket top overhaul..kalo takde, amek je gasket overhaul...yang lain bole simpan...ingin sy ingatkan di sini ye encik2 semua, ini adalah berkaitan dengan motosikal tzm ye...bukan kereta...moto2 2 stroke lain pon, same je prosesnye kot...kite bukak je ape yang bole di bukak yer tuan2 sekalian. bukak plug, then kite tgk kehitaman karbon die, pastuh kite bukak kalo tak silap gue, ade 6 skru yang diikat pada head.bukak je itu, kite bole tgk kondisi head camne...ok, biarkan head, then bukak batang pv, tgk keadaan camne.,..kalo hitam, juz kikis karbon gune pisau or ape2 je yang tak tajam mane....kalo kertas plas, agak kurang digalakkan...takut nanti berubah ukuran die kalo tak pandai melayan kertas plas...dah bukak pv, bukak la 4 butir nut kat blok yang bersambung ngan bahagian enjin. dengan perlahan2, layan saje utk tarik blok ke atas, utk bukak dari enjin...harap2 saudara semua paham ape yang sy ingin sampaikan..maaf la takde video yang diambil..kalo ade, senang je...bole attachkan terus..dah bukak blok, kite cabutkan sekali pinston dari rod...bole cek2 pinston kite tuh...kasi kikis karbon bagi kilat balik...baru performance moto ade masyuk...kalo nak senang, rendam je kesemua barang2 yang kite cabutkan tadi dalam petrol or diesel...pastuh, gune berus dawai, berus je bagi kilat balik...mane2 barang yang rosak atau hampir nak rosak, elok ditukarkan terus...kalo gasket tu, tak yah la nak reuse...gune je gasket baru...bahagian blok, sila lihat dengan teliti samaada blok kite ade calar2 atau ape2 je yang bole menghalang performance enjin...kalo berani, gune kertas plas paling halus, layan je gosok bagi hilang calar2 tu...tapi kalo dah teruk, gi je la kat machinery, gi mintak diorang polishkan balik...bagi blok yang masih blom slip la...kalo blok da slip, gi slip baru...bagi blok yang masih dara a.k.a masih tak slip lagi, lepas korang polish, kene pakai pinston standard saiz b...berape ukuran die?...aku pon tak tau...cakap je kat tokei, pinston std tzm saiz b...tukar jugak ring pinston baru...ejoz tu, tukar fiber baru jugak...ok, dah cucui sumua, korang pasangkan baliksemua tu sepertia korang bukak tadi...any question, please not hesitated to email me and ask me...selagi aku tau, aku tlg...ok guys, see u again...:)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment